woensdag 16 maart 2016

Liesels Fünfecke in mijn aquarium

Al zo lang ik het boek "Liesels Fünfecke" heb, wilde ik iets doen met de vissen. Vijf vijfhoekjes samen, hoe simpel kan het zijn.



De vissen in dit aquarium zijn niet zo ingewikkeld als die van Liesel Niesner. 



Mijn "konijntjesvis" bestaat uit vijf vijfhoekjes.
Liesel Niesner heeft in haar "Wasserballett" (2003, in het boek op pagina 70) meer verschillende vissen gemaakt: grotere vissen, ook met ruitjes er in. Daarnaast ook nog krabben en schelpen. 
Omdat mijn quiltje een poppendekentje wordt, heb ik het eenvoudiger gehouden.

Ik heb wel iets met vissen. Een paar keer heb ik een aquarium gehad en daar beleefde ik veel plezier aan.
Ik heb ook wel eens vissen geborduurd. 
De kleine vijfhoekvissen heb ik in 3D gemaakt.
En vorig jaar nog de vissen (met ruitjes) zoals in het boekje van Hilde Klatt. Overigens waren die in het boekje ook genaaid door Liesel.



Deze zijn van mij en die moeten nog wat verder versierd worden.



En deze zijn gelaserd en die moeten nog een verfje krijgen.

Maar om terug te komen op mijn patchworkje:
241 stukjes, de kantlengte van elk van de vier lange zijden van het vijfhoekje is 2 cm. Voor het quilten heb ik gekozen voor lichtblauw verlopend garen. 

De eerste die overigens mijn genaaide aquarium heeft gezien, was Liesel Niesner. Ik kreeg een fantastisch compliment en zij schreef dat ze zich herinnerde hoeveel plezier zij zelf aan het naaien had gehad.
En daar gaat het natuurlijk ook om. Het plezier van het naaien.

En voor wie ook graag een vijfhoekjesontwerp wil maken, staan hieronder nog een paar schemaatjes.



Een lege. De rand is gemaakt van halve vijfhoekjes.

En hieronder nog een paar probeersels:





Eerlijk gezegd heb ik deze keer geen kleurplaatjes in pdf-formaat.
Deze bitmaps heb ik ingekleurd op een Windowscomputer in Paint.

4 opmerkingen:

  1. Oh der Aquarien Quilt ist so hübsch geworden! Das hast Du fein gemacht! Herzlichen Dank auch für die Mühe die Du Dir mit den bunten Vorlagen gemacht hast, das inspiriert zum Nachmachen!
    LG
    KATRIN W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love the way your fish projects has turned out. This is so precious.
    Greetings,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Love your work. I would love to buy some sheep like yours. Did you get them online?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, not online. I bought them about 10 years ago in a souvenirshop on an island.

      Verwijderen