zondag 6 maart 2016

Bijzondere zeshoek

In mijn vorige bericht had ik al aangekondigd dat ik het patroon van een van de poppendekentjes zou publiceren. Daar hoort wat uitleg bij.




De basis is de zeshoek hierboven. Anders dan de veel gebruikte hexagons waarvan alle hoeken 120 graden zijn, heeft deze zeshoek verschillende hoeken: drie van 90 graden en drie van 150 graden.
Die passen weer heel anders in elkaar. Deze vorm gaat al eeuwen mee, ik ben er ook niet origineel mee. Maar ik noem het een bijzondere zeshoek.



Hierboven zijn ze door elkaar getekend, een oud Arabisch patroon.


Dat resulteerde eerder in de quilt hierboven.


Hierboven zijn de vormen op verschillende manieren gebruikt.
Ik had al langer plannen om er weer mee te gaan naaien.



En de poppendeken-challenge was een goede aanleiding.

In een regelmatige twaalfhoek zijn de hoeken steeds 150 graden. Er passen dan ook twaalf van deze zeshoeken in een cirkelvorm aan elkaar.



Maar er blijft een grote ster over in het midden, en die moet je natuurlijk opvullen. Dat kan op verschillende manieren.



Met twaalf punten, maar het is lastig om dat netjes te krijgen.



Maar krijg je het niet netjes, dan kun je er weer zo'n zeshoek overheen plaatsen. Dat heb ik bij het poppendekentje gedaan.



Maar zelf vind ik deze het leukst. Je gebruikt nog vier van dezelfde zeshoeken en verder driehoekjes en ruitjes.



Hieronder zie je hoe je de verschillende delen aan elkaar kunt naaien tot een cirkel.








Het poppenquiltje had behalve die eerste cirkel ook een buitenrand.


Hierboven het schema, zonder midden.

Ik heb de patronen hiervan op de pagina "losse patronen" gezet. Klik hier.
Ik heb zelf de stofmallen gewoon op karton geplakt en daar langs op de stof getekend.

Wanneer je liever een mooi acrylsjabloon wilt hebben, zijn ze te koop bij Paperpieces.com. Klik hier. Het gaat daarbij wel om een ander formaat. Bij mij zijn de kantlengtes ongeveer 1 inch. Bij Paperpieces minimaal 1,25 inch. Je moet dan ook hun papiersjablonen gebruiken, want de mijne passen dan niet.




4 opmerkingen:

  1. Das sieht alles sehr gut aus.
    Die grün/weiße Farbkombi sieht wunderbar frisch aus.
    LG
    Gitta

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Danke für die Inspiration, Du machst EPP nochmal ganz anders wie ich es bisher probiert habe!
    LG
    KATRIN W.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deine Arbeiten sind imponierend! Interessant zu sehen, wie kreativ du die verschiedenen Formen miteinander verbindest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, das ist ja mal klasse. Tolle Idee.
    Liebe Grüßle,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen