maandag 1 februari 2016

Stars around the corner





Het is al jaren geleden - ik denk in 2007 -dat ik dit tasje maakte. 
Het is een driehoekig tasje gemaakt van vier gelijkzijdige driehoeken met twee ritssluitingen.
Het idee en het patroon kwamen van Lies Bos-Varkevisser.  Zij heeft het patroon nog steeds te koop. Ik had geen spijt van mijn aankoop. Het was duidelijk, toegankelijk en het liet ruimte voor eigen ideeën.
Van haar site haalde ik ook eens een gratis patroon van sterren. Het is zonder meer het leukste sterrenpatroon dat ik ken.
Het staat al jaren op mijn harde schijf en elke paar jaar kijk ik er naar. 



Deze kleurplaat heb ik er al eens van gemaakt. Maar nu heb ik het patroon toch eens gebruikt. 
Je ziet aan het ingekleurde plaatje wel hoe geraffineerd het in elkaar zit. Als je alle blokken aan elkaar hebt zitten, zie je niet meer dat het eigenlijk vierkante blokken zijn.
Wat ik ermee gedaan heb is niet de bedoeling van het patroon. Ik heb de blokken juist benadrukt.
Nou heb ik wel eens vaker dingen gedaan die anders zijn dan de ontwerper bedoeld heeft. Zo speelde ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw Gnossiennes van Satie op mijn accordeon. Ik ging rond de eeuwwisseling naar een orkest dat de muziek speelde zoals de componist het NIET bedoeld had. Maar die zaken zijn niet slecht bevallen.




Het patroon heb ik verkleind tot 10 centimeter per blok en ze rond een schuimrubber kubus genaaid. En zo gaan de sterren de hoek om!
Ik had het daarbij niet heel handig aangepakt. Het is natuurlijk slim om de onderdelen in blokken van 10 x 10 cm in elkaar te zetten.
Maar ik meende dat ik wel eerst de sterren als geheel in elkaar kon zetten.



Dan krijg je zoiets als dit: niet aan te bevelen.
Ik ben er wel uitgekomen, maar het venijn zat in de staart:



Dan moet je om het schuimrubber heen de puntjes de hoek om naaien. 
Kortom: fantastisch patroon, maar doe het wel op de aangegeven manier.



Er kwam de afgelopen week ook een paar sokken af. Breien kan ik niet meer zo goed vanwege een (door het accordeon spelen) versleten schouder. Dus nu haak ik sokken. Dat bevalt heel goed.
En de nieuwe eigenaar is er blij mee.
En waarom dat boordje van ander garen is gemaakt?
Haken vraagt meer garen dan breien. En zo'n mooie bol is genoeg voor een paar gebreide sokken, en net niet genoeg voor gehaakte.



Ik had al verteld dat ik mijn vaardigheden met het machine naaien weer op een aanvaardbaar niveau wil brengen. Hierboven de oogst van januari. Het gaat dus niet heel hard, een blok per week is natuurlijk niet zoveel, maar ik doe ook andere dingen. Ik ga er in maximaal dit tempo mee door. Ik wil ze ook nog per blok quilten en ze dan later met de Quilt As You Go methode aan elkaar zetten. Ik heb op Youtube al leuke instructies gevonden.



Ook met het project van Katja Marek ga ik verder. Ik heb de blokken van januari af, ik heb ze ook gequilt. Alle begin is moeilijk, maar het quilten heb ik niet uitgesteld. Er is maar één weg, en dat is gewoon doen!



En hoe ik dan weer uitkom bij tassen?




Mijn hexagontas. Er is niets nieuws onder de zon.

2 opmerkingen:

  1. Das ist ein wunderschöner Würfel. Das Sternmuster ist genial!
    Liebe Grüße, Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je toch altijd bijzondere projecten. Die kubus is gaaf en dat project van Katja Mariek ziet er zo mooi uit.
    Ik zou ze allebei wel willen maken, zo leuk vind ik ze.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen