maandag 22 februari 2016

Beppie

Follow my blog with Bloglovin



Op deze foto ben ik een jaar of vijf, mijn schortje was groen-wit gestreept en Beppie was mijn pop.
Zij was genoemd naar mijn kleuterjuf. Die was heel lief en ook al heel erg oud (zeventien jaar en nog in opleiding). 
Beppie was van een beroerde kwaliteit rubber. Zij was eigenlijk een plaspop, maar omdat haar nekje gerepareerd was met een kurk kon zij wat zij dronk niet  meer uitplassen.
Later kreeg ik nog een pop. Die heette Thea (naar mijn oudste nicht). Die pop was van papier maché en omdat de verf van haar gezicht afbladderde, zijn van haar nooit foto's gemaakt.
Ik speelde niet alleen met mijn poppen, ik naaide er ook voor. Als zevenjarige heb ik dan ook op het schoolplein een volle knikkerzak geruild tegen een lapje rode stof. Mijn moeder vond het niet zo'n heel goede ruil, maar ze snapte het wel. Ik verloor altijd met knikkeren, en nu had ik in elk geval nog een lapje.
Beppie en Thea lagen samen in een grote doos, hun dekentje was een stukje groene flanel, over van de ochtendjas die mijn moeder voor zichzelf had genaaid.
Toen ik eenmaal kon haken, bedelde ik in de hele familie restjes wol bij elkaar. En de poppen kregen dekentjes van gehaakte stokjes, dat schoot lekker snel op.
Beide poppen zijn er al heel lang niet meer, maar ze hebben wel opvolgers.



Dit zijn de nieuwe Beppie en Thea. Samen liggen ze in een IKEA poppenbed en ze hebben al een hele stapel dekens.

In februari is het poppendekenmaand. En ik doe mee met naaien. Zie ook hier bij Katrin


Dit is het ontwerp: een vrije interpretatie van de vissenquilts van Liesel Niesner (boek: Liesels Fünfecke blz. 60).
De kantlengte van de vijfhoekjes is 2 cm en dat is nogal gepruts. 



En daarom schoot het ook niet zo hard op. Deze krijg ik niet af voor maandag.

Wat ik wel af kreeg?





Drie Tula Pink blokken.



Vier blokken van de hexagons van Katja Marek.

En die poppendeken die niet af komt?

Maandag is het 29 februari, schrikkeldag, poppendekendag.






Drie nieuwe heb ik er dan. 



Al doorgestikt en wel.



En Beppie en Thea? Die worden er niet warm of koud van.
Tot maandag!

2 opmerkingen:

  1. Es war schön die Geschichte über Deine Puppen zu lesen. Die Spannung steigt, man kann kaum noch auf den 29. warten! Schön dass Du mit dem Puppenquilt Nähen so viel Spaß hast!
    LG
    KATRIN W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your projects are just amazing, so creative.
    Greetings,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen