dinsdag 20 oktober 2015

Lasersnijden

Zo'n enkele keer laat ik anderen meekijken met wat ik maak en hoe ik dat doe, en dan geef ik een workshop. Daarvoor heb ik altijd van alles nodig: stapels papier, meestal een cd-rom en natuurlijk de malletjes om op de stof te tekenen. Omdat ik niet altijd met standaardpatronen werk, moet ik ze zelf tekenen en uitknippen. Van  het uitknippen van paternoplaat krijg ik zere handen. Ik dacht slim te zijn en heb geprobeerd ze te laseren. Dus naar het Fablab, want daar staat de lasersnijder.


Nee, aan de hulp die ik kreeg lag het niet, die was prima. Aan het apparaat ook niet, de lijnen zijn perfect. Maar paternoplaat is niet geschikt. Van te voren had ik gezocht naar de samenstelling, maar die heb ik niet kunnen vinden.
En zo kwam het eruit, vieze randen, brandplekken en de mallen stinken nog steeds.
Ja, een teleurstelling, maar niet zo heel groot. Binnenkort test ik andere materialen en ik heb mezelf getroost met een ander project.


Mijn projecten zijn net vervolgverhalen, meestal snel begonnen, onderweg komt er van alles bij, en het duurt lang voor er een eind aan komt. En dit zijn weer de nieuwe vijfhoekjes waar ik hier al eerder over schreef.
Maar nu zijn ze uitgesneden in triplex.


Omdat het leuk is.


Ze zijn wat kleiner dan de stoffen soortgenoten.
Maar het kan nog veel kleiner.
Al een aantal jaren geleden bedacht ik een "tegelpatroon", het staat hier nog beschreven en de patronen zijn er ook nog.


Ook weer zo'n vervolgverhaal. En dit figuur leent zich ook wel voor het lasersnijden.


Ik heb er 65, daar kan ik nog leuke puzzels mee leggen.


En die zijn dus wel erg veel kleiner dan hun voorbeeld.
Maar ik heb ook nog wel naaiwerk gedaan.


Van dit bloemige lapje heb ik nieuwe onderdelen gemaakt. Nog steeds penrose, darts en kites.


Hier alleen de vliegers. 





En de pijlen heb ik niet apart gefotografeerd.
En verder?


Nog steeds lekker aan het naaien, en wie goed kijkt, ziet op deze laatste foto rechts onder een malletje van paternoplaat. Niet gelaserd, maar met de schaar uitgeknipt. Lekker schoon gebleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen