donderdag 2 mei 2013

Blackwork



Rond de eeuwwisseling kreeg ik het boek "Schwarzstickerei". Ik was al eerder bezig geweest met blackwork, maar de patronen die je in die tijd zag, vond ik tamelijk ouderwets aandoen. 
Het Duitse boek van Christine Stettner en Ulrike Clasen gaf voorbeelden die een veel modernere uitstraling hadden. 

In die periode werkte ik overdag in een pittige baan, en 's avonds borduurde ik. Van de voorbeelden maakte ik een sampler op borduurband.
Toen die af was verdween hij in een doos. Ik zag hem elk jaar wel eens maar daar bleef het bij.

De band was maar 7,5 centimeter breed, het borduurwerk 87 centimeter lang. Erg onhandige maten om te laten inlijsten, en veel te smal om op te hangen.

Onlangs heb ik er een lapje bij gekocht. En daar heb ik hem opgenaaid. Het oogt al veel beter.







Maar hieronder dan ook nog een detail.



Want dat borduurwerk vind ik bij nader inzien wel leuk genoeg om vaker dan eenmaal per jaar te zien. Het boek is nog wel te koop; antiquarisch voor veel te veel geld. Ik heb nooit meer verder gezocht naar boeken over blackwork, maar er zijn er vast wel bijgekomen. Het is een leuke techniek, bijna zo leuk als lieseln.




5 opmerkingen:

  1. Het is zeker te mooi om op te bergen. Zo op die stof komt het goed uit. Mogelijk zou je er een klein pronkrolletje van kunnen maken.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Dorothea, I love blackwork. And yours is so fantastic.

    Grit from Germany

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Dorothea,

    eine wunderschöne Arbeit.
    Der schwarze Stoff passt super dazu.

    Liebe Grüße
    Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful blackwork! You don't often see it. I have one I wish to do of Knights Jousting, but so little time. Well done for doing yours so well.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sos wunderschön. Ich liebe Blackwork. Es sieht super schön aus.
    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen