zaterdag 16 maart 2013

Paasei

Het is een drukke periode voor me, en het lukt me niet om grote of ingewikkelde quilts onderhanden te nemen. Maar het lukt me wel om een paar avonden per week met naaiwerk bezig te zijn. Bof ik even dat ik niet van TV kijken houd.
Ik was aan het puzzelen hoe ik een Penrose-mandala zou afmaken.



Het gaat om het onderhandenwerk hierboven. Om hem af te maken heb ik nog 10 maal deze vorm nodig:


Of deze:


Nou, dat lijkt wel een ei, dat komt mooi uit in deze tijd van het jaar.
Ik was al op zoek geweest naar patronen van paaseieren van stof, en had ook wel wat gevonden, maar nog geen keuze gemaakt.
En al tekenend had ik opeens de twee vormen hierboven over elkaar heen staan en dat was hem: mijn eigen Penrose paasei.
Hij is niet mooi afgerond, maar deze kun je lieseln. 


Toen ben ik op zoek gegaan op internet. Dat zou toch wel eerder gedaan zijn? Met behulp van Penrose malletjes een paasei maken?
Ik vond het niet hoor! Maar al zoekend via Google naar Penrose eggs, bleek dat dat eieren zijn die ingelegd zijn in het zuur.
Ik hou me liever bij dit ei.
Ik heb hem vergroot naar 18 cm breed, hij wordt dan bijna 25 cm hoog.

Ik maakte hem twee keer en naaide beide kanten tegen elkaar met twee laagjes van een restje fiberfill er tussen. Voor- en achterkant zijn gelijk.


En hierboven is mijn ei nog een keer te zien. Met een theeglas er op. Want je hoeft niet alle eieren op te hangen.

Ik had mijn ei niet van te voren ingekleurd op een kleurplaatje. Ik wil het patroon nog wel eens naaien, dus heb ik die kleurplaatjes alsnog getekend.
En dit patroon vind je op de penrose-pagina, hier dus.
Het is niet meer zo makkelijk om de Penrose vormen nog te herkennen, maar mijn dank gaat toch uit naar Sir Roger Penrose, want zonder zijn inspirerende werk had ik dit ei nooit gelegd.

3 opmerkingen:

  1. Wat is dat leuk hoe jij met vormen speelt. Heel erg inspirerend.
    Je ei is mooi geworden. En als onderzetter of tafelversiering ook goed te gebruiken.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you so much for the inspiration! I made a 3D-versjon of your easter egg, I have a picture on my blog! Good easter to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. da konnte ich nicht widerstehen, solche eier musste ich auch nähen! rechtzeitig zu ostern waren 3 mug-rugs fertig.
    danke für die tolle idee!
    bärbel

    BeantwoordenVerwijderen