vrijdag 8 maart 2013

De kleedjes van Oma



Op Pinterest vond ik enige tijd geleden een plaatje van een gehaakt kleedje met het patroon erbij. Ik heb dat herplaatst op een van mijn borden getiteld "Kleedjes zoals Oma ze niet maakte".
Wij herdenken mijn Oma op 10 maart, dat is haar geboortedag.
Zij was geboren in de negentiende eeuw en ze is al heel lang niet meer bij ons. Zelfs haar kinderen zijn allemaal al overleden.
Ik denk nog vaak aan haar. Toen ik als heel klein meisje naast haar kwam wonen, leerde zij me handwerken. Ik borduurde al op kartonnen kaarten toen ik nog geen vier jaar oud was.
Toen ik zeven jaar was, leerde ik haken. Mijn oma kon dat ook heel goed. Van die witte gehaakte kleedjes voor op de bovenkant van de rugleuning van haar stoel. Het was namelijk nog voor de uitvinding van de "iedere dag shampoo" en de stoel moest schoon blijven. De kleedjes waren wasbaar.
Oma leerde mij ook om van die kleedjes te haken, en ik heb er als kind wel een paar gemaakt. We haakten ze niet van patroon, en ze werden toch altijd goed.
Haken is op het ogenblik vrij populair, er is sprake van een revival van de haakkunst! 
Maar die kleedjes, ook doilies genoemd, hoeven tegenwoordig niet meer wit te zijn. Kleur mag ook.
En wie zoekt op internet naar doilies, die vindt er een heleboel.
Nu er zulke leuke gekleurde garens zijn, is het leuk om de oude technieken weer nieuw leven in te blazen.
Die ronde kleedjes zijn eigenlijk ook mandala's, en daar heb ik wel wat mee.



 Hier een kleedje in wording, met het gevonden patroon er naast.



Omdat ik zoveel garen over had, kon ik ook nog wel een tweede haken.



Het garen is verlopend van kleur en heet Katia Jaipur, het is gemerceriseerde katoen en dat glanst. Toen ik het in de winkel zag, kon ik het niet laten liggen.
Ik heb het hier gekocht, net als het achtergrondlapje. Dank je wel Anni en Ineke, voor de kleuradviezen.

Het plaatje op Pinterest wijst naar een Russische site. Ik heb de indruk dat het een plaatje is uit een boek. Wanneer ik er ooit achter kom welk boek dat is, ga ik proberen het op de kop te tikken. Want er staat ongetwijfeld nog meer van dat moois in.

5 opmerkingen:

  1. Wat mooi om op zo'n manier je oma te herdenken. Wat leerden oma's ons vroeger toch veel nuttige dingen. Wij hebben daar nu nog plezier van. Je kleedjes zijn mooi geworden, met name ook door de garenkeuze. Ook ik ben geboeid door mandala's. Daarom ben ik ook op jouw blog terecht gekomen.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liebe Dorothea,

    ich habe auch von meiner Oma häkeln gelernt und es macht mir immer noch großen Spaß.
    Dein Frühlingsdeckchen ist so schön, aber ich fürchte, der Winter kommt nochmal.

    Liebe Grüße
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Ik vind het patroontje geweldig
    Ook ik kon het garen niet laten liggen, wat een geweldige kleurtjes.
    Nu heb ik pinterest helemaal afgezocht naar dit patroontje, maar nergens kunnen vinden.
    Heeft u misschien een naam waar ik op kan zoeken, of weet u nog waar het staat?

    Bij voorbaat hartelijk dank

    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anna,
    Als je in de tekst hierboven kijkt, zie je dat in de eerste zin het woord "kleedje" vetgedrukt is. Als je daar op klikt, open je direct een plaatje op Pinterest. Wanneer je op dat plaatje klikt, wordt er een site geopend waarop het plaatje nog een keer staat. Het haakpatroon staat daar op. Die afbeelding kun je opslaan en afdrukken.
    Wanneer je het niet kunt vinden, stuur me dan een e-mailberichtje. Mijn e-mailadres is te vinden onder mijn profiel. Ik kan je dan de afbeelding opsturen.
    groeten
    Dorothea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Dorothea,

    Hartelijk bedankt, dat ik daar overheen heb gekeken.
    Ik was het kleedje al aan het uittellen.
    Ik kwam tot de zevende toer en toen wist ik et niet meer, hahaha

    Maar nu kan ik eindelijk verder.

    Ps. Ook mijn moeder's geboortedag was op 10 maart

    Groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen