woensdag 23 mei 2012

Tegelpatroon

In het voorjaar van 2007 begon ik met het lieseln. Ik naaide Liesels vijfhoeken en dat deed ik ruim twee jaar. Daarna ging ik op zoek naar andere patronen waarbij ik dezelfde techniek kon gebruiken.
Ik bleef nog even bij de vijfhoeken en ik tekende ze met andere hoeken.
Dit was er zo eentje:


Leuke vorm, maar ik kon er niet zoveel mee, want ze pasten niet zomaar in elkaar. Geen tessellation dus.
Dat veranderde toen ik er drie aan elkaar zette, verbonden met een driehoek. 



Ik kreeg toen een nieuwe vorm en die kon ik wel combineren tot een tessellation. Zonder dat ik nog maar iets uitgeprobeerd had met kleurplaatjes of iets dergelijks, ben ik aan het naaien geslagen met dit resultaat:


Zo werden de vijfhoekjes samen toch een zeshoek.
Ik was niet tevreden met het resultaat, ik had immers als een kleurenblinde vink van alles aan elkaar geprutst. Het was veel te druk en deze top ligt nu op de onderste kastplank te wachten of hij ooit nog afgewerkt wordt of dat hij poetslap wordt.
In een poging om deze tessellation te maken met maar één vorm, ben ik weer aan het tekenen geslagen.

En zo veranderde de
vorm  links in de vorm rechts. En  toen had ik hem!!!




De nieuwe mal werd deze:


en daar kun je leuke dingen mee doen.
Ik heb nu wel een kleurplaatje gemaakt.



En mijn stofmalletjes teken ik altijd met een raampje. Als je het middendeel er uit knipt kun je mooi op patroon je stof uitknippen. 



Voor deze tegels heb ik dezelfde Flower Power stof gebruikt als voor de negenhoeksmandala in de kop van mijn weblog.
Maar natuurlijk zijn alle restjes bruikbaar.
En de patronen? Op de pagina "Losse Patronen" mag je ze downloaden. Ze staan opgeslagen als Pdf-bestand, en die tekeningen zijn nauwkeuriger dan de plaatjes in dit verhaal.
Wie de bestanden kan gebruiken: veel plezier er mee. Het is een lekker werkje voor in de tuin, op het balkon en op de camping.



5 opmerkingen:

  1. Hallo Dorothea,

    dein ersten Versuch fand ich Klasse. Aber auch dein zweiter Versuch sieht sehr interessant aus.
    Vielen Dank für die Schablonen.

    LG Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das ist ja ein sehr schönes Muster. Die Schablonen sind toll.
    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Liebe Dorothea,

    ganz toll, welche schönen Ideen Du immer hast, vielen Dank dafür!

    Liebe Grüße
    Gesche

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hele leuke vorm,en de stofjes ook zo vrolijk,groet irena

    BeantwoordenVerwijderen