maandag 26 maart 2012

Hirschhorn tiles

Een jaar of drie geleden was ik regelmatig op zoek naar niet regelmatige vijfhoekjes.
Ik vond op internet op een pagina met Tessellations (vlakvullingen) de zogenaamde Hirschhorn tiles.
Voor patchworkers/quilters is het altijd weer fijn om inspiratie op te doen van wat wiskundigen en andere wetenschappers voor moois verzinnen.
Ik werd op mijn wenken bediend. Ik vond voorbeelden waar zelfs bij getekend was hoe groot de hoeken waren. Ik hoefde dus niet meer te rekenen, ik kon direct tekenen en daarna gelijk naaien. Goedkoop succesje dus.


Het patroon kent maar een vorm, die ook in spiegelbeeld gebruikt wordt.
Het is echt zo'n vakantiewerkje, maar omdat wij in 2009 geen vakantie hadden, is hij niet groot geworden. Het is een zogenaamd groeimodel; er zal nog een rand bijkomen. Dit jaar neem ik hem wel mee op reis.
Ik heb van dit model nog geen quilts gezien. 
De patronen, mallen en kleurplaatjes kun je hier vinden.
Er zijn twee mogelijke modellen. Zoeken op internet levert aardig wat voorbeelden op.




2 opmerkingen:

  1. Das sieht ja wunderschön aus, liebe Dorothea.
    Richtig nach Frühling sind die Farben. Wie ein Windrad.

    liebe Gruesse
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Dorothea,

    wunderschön, ja und ich finde auch, die Farben haben was von Ostern. Vielen Dank, daß Du Deine Idee mit uns teilst.

    Liebe Grüße
    Gesche

    BeantwoordenVerwijderen