zondag 11 december 2011

Penrose 2


Met behulp van Penrose tiles kun je bijzondere quilts maken.
Ik heb het al eens gedaan. Zie daarvoor mijn eerdere bericht hier .
Toen ik hem maakte, waren er nog niet zo heel veel voorbeelden van "Penrose quilts" op internet te vinden. Dat is nu wel anders. 
De ontwerpen zijn vaak heel groot en omdat je ze eigenlijk alleen maar met de hand kunt maken, duurt het vrij lang voor het project af is.
Kleine ontwerpjes zijn ook leuk.
En de mallen hoeven ook niet zo heel groot te zijn.
Mijn eerste "Penrose" maakte ik met mallen met een kantlengte van 2 inch. Nu maak ik ze met een kantlengte van  1.5 inch. Het resultaat is dan net wat fijner.
Bij de kleurkeuze en de indeling laat ik me helpen door mijn kleurplaatjes.




Voor deze beide kleine kerstquiltjes gebruikte ik 10 dunne ruitjes en 20 dikke.
Maar door het verschil in indeling zie je amper dat de basis uit dezelfde mallen bestaat.
Op internet vond ik indertijd genoeg gegevens om de papiermallen zelf te tekenen. Want een zo uit te printen A4tje met de goede ruitjes vond ik nog nooit.
De papiermallen en de kleurplaatjes vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Erg mooi!
    Dank je wel voor de mallen en plaatjes!
    Hier kan je mallen afprinten volgens je eigen maat :

    http://www.incompetech.com/graphpaper/trianglehex.html
    en
    http://www.kunstundmarkt.com/schablonen.html?pdf=create&polygon=haeuser&mass=kantenlaenge&massangabe=30&masseinheit=millimeter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dank je wel.
    Ik ken de beide sites, maar penrose tiles heb ik nog nooit ergens kunnen vinden.
    Daarom heb ik die zelf maar getekend.
    Maar als ik ergens anders mallen vind, print ik ze daar uit, dan hoef ik ze niet te tekenen. Mooi dat die sites er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen