dinsdag 29 november 2011

Over lieseln

Er wordt me wel eens gevraagd hoe ik mijn patchwork in elkaar zet en waarom ik dat zo doe.
Ik gebruik de "lieselmethode"; dat is de Engelse papiermethode (naaien om papier), maar dan op de Duitse wijze, dus zonder door het papier heen te steken.
Daarvoor gebruik ik klemmetjes; ze zijn er in verschillende soorten en maten.




Dit zijn de Duitse, bekend uit de boeken van Liesel Niesner en Hilde Klatt.





Deze zijn nieuw, van Clover. 
Ik heb geen voorkeur voor de een of voor de ander. Ik vind ze allebei prettig in het gebruik.



Met de klemmetjes zet ik de lapjes vast om het papier en naai daarna de hoekjes vast. Hierbij steek ik dus niet door het papier heen.
Op deze manier krijg je dus een halffabricaat. Dit soort onderdeeltjes doet het prima op vakantie, ze hoeven alleen nog maar aan elkaar genaaid te worden.




Uitstekende puntjes vallen netjes over elkaar heen, dus aan de achterkant van het werk krijg je geen "opstoppingen".
De draadjes hoeven er niet meer uit. Op deze manier heb je de naadjes aan de achterkant al prima afgewerkt.




Hier hoeft alleen het papier nog maar uitgehaald te worden.
Over het algemeen krijg ik hier een aardig resultaat mee.




Zelfs scherpe puntjes leveren weinig problemen op.

1 opmerking: