zaterdag 8 oktober 2011

Escher 3

Veel quilters laten zich inspireren door M.C. Escher. Ik ook.
En Jinny Beyer heeft in haar boek "Designing Tessellations" haarfijn uitgelegd hoe je figuren van Escher zelf kunt tekenen. Ik heb er mijn voordeel mee gedaan.


De hagedissen van Escher zijn wel eens vaker in quilts verwerkt.
In eerste instantie vond ik het lastig om alleen al de tekening te maken. Maar het is toch gelukt. Mijn tekeningen en papiermalletjes komen uit een gewone A4-printer, deze hagedissen passen op een A4tje en zijn 18 cm breed.
Hulp had ik daarbij van mijn foampuzzel.




Omdat ik in eerste instantie nog niet wist hoe ik de hagedissen zou combineren, heb ik ze per stuk in elkaar gezet. Dat had ik afgelopen winter al gedaan, maar ze zijn niet weggekropen.




Achteraf bleek dit niet zo'n slimme volgorde te zijn, want het was wel een lastig werkje om alles in elkaar te krijgen. Maar uiteindelijk lukte dat toch wel weer. Nu liggen ze op mijn tafel en ze worden geappliceerd. En tussen de hagedissen en de achtergrond/ondergrondlap ligt een stukje dunne tussenvulling, want ik wil ze iets van de ondergrond omhoog tillen. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken?




Deze arme beesten zullen hun spelden en rijgdraden nog wel kwijtraken deze herfst. En dan laat ik het resultaat wel zien.

3 opmerkingen:

  1. Dit wordt een schitterende quilt. Veel werk maar wat zul je er straks een plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Heb je een foto van de quilt als ie af is?
    Ik werk in klei en heb een opdracht om een bol te decoreren met een herhaalde motief dat zonder naad in elkaar overloopt. Daarom zocht ik op patronen en vanzelfsprekend ook op Escher. De hagedissen boeien mij ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lisbeth, de quilt is nog maar net af. Je ziet hem in het bericht van 17 september 2014. Het patroon kun je vinden onder het tabje van de losse patronen. Het is echter wel een tweedimensionaal patroon! En hoe je die op een bol krijgt, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen