zaterdag 21 augustus 2010

Vakantie bij Erquy


Erquy is de plaats waarvan ze zelf zeggen dat hier ooit Asterix en Obelix gewoond hebben.
Ik heb ze niet meer kunnen vinden, en Galliërs heb ik hier genoeg gezien. Waarschijnlijk is het slecht met ze afgelopen. Ik denk dat het gesleep met die grote stenen ze toch fataal is geworden.
Wij hebben niet voor niets de arbowet.

In Erquy woont Martine Jardin. Zij houdt zich bezig met patchwork en quilten en regelmatig publiceert zij in Burda Patchwork.
In 2006 ben ik in haar winkeltje geweest. Zij verkocht daar lapjes, mooi siergaren e.d. en ze gaf ook privéles. In een piepklein kamertje naast de winkel maakte ze haar projecten op een Berninanaaimachine. Zo’n mooie machine die ik ooit wel eens wilde hebben; ik heb echter een Pfaff en die bevalt uitstekend.
Ik heb er toen twee lapjes gekocht, die zo duur waren dat ik ze nog steeds niet heb durven gebruiken. Die privéles die ze me maar wat graag wou geven heb ik toen niet genomen. Ik kon haar Frans redelijk verstaan, maar een hele ochtend les, dat leek me wat veel van het goede.

We zijn toen naar een tijdschriftenwinkel aan de overkant van de straat gegaan en daar hadden ze tijdschriften over treintjes voor Wolter. Sindsdien heeft hij een abonnement op Voie Libre.
Met het uitzicht op weer naar die tijdschriftenwinkel kreeg ik Wolter gisteren wel mee.
Hij heeft intussen drie pakketten met de Loco Revue, dus aan hem heb ik de rest van de vakantie geen kind meer.

De winkel van Martine Jardin bleek gesloten. Uit het berichtje dat er hing, bleek dat zij er een baan bij heeft gezocht en dat ze zich oriënteert op andere/nieuwe dingen. Een paar middagen per week kun je nog bij haar in de winkel terecht. Maar ik ga er niet apart voor terug. Na de vakantie fiets ik wel naar de Oranjestraat.
Maar hierbij toch een foto van de winkel. En dat briefje zie je op de deur hangen.


En wat die stenen betreft waar Obelix mee rondliep: hij is er een eind mee weggekomen. De meeste liggen in het zuiden van Bretagne, en dat is toch een halve dag rijden met de auto.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen